saraerikacaroline

Carro funderar

Kategori: Moments Like This

Nu kära vänner kan jag berätta att det händer en hel del spännande saker i Carolines liv. Okej, "en hel del" var väl att ta i men det känns faktiskt så. Det som händer och som är värt att nämna är väl att jag ska flytta till en egen lägenhet samt överge mitt rum här hemma hos familjen vilket jag inte gjort tidigare. Tidigare har jag alltid haft ett eget rum att komma hem till men inte längre!
En annan sak som händer är såklart att det lider mot jul vilket måste vara det mysigaste som finns. Skulle vilja att det kommer lite mer snö innan julafton men jag har lärt mig att vara glad över det lilla jag har.

Jag fick en tanke idag när jag stod och bakade pepparkakor (d.v.s. åt pepparkaksdegen). Varför är just pepparkakor så relaterat till julen? Det är ju lika gott vilken dag på året man än äter det. Fast å andra sidan kanske man skulle bli less på det om man åt pepparkakor året om.

En annan sak jag tänkte på har sitt ursprung i Linnéa och mammas konversation som uppstod under julbaket:
Linnéa: Vad ska vi äta till middag? Eller vad ska vi äta för mat?
Mamma: Middag och mat är ju samma sak Linnéa.

Är inte middag en tid på dygnet, såsom midnatt och förmiddag? Vi kallar ju maten vi äter på förmiddagen för lunch och vi äter frukost på morgonen (vart vi nu har fått de skumma orden ifrån..). Finns det någon konstigt ord på svenska som kan ersätta middag (alltså måltiden)?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: