saraerikacaroline

Uppdatering!

Kategori: Moments Like This

Såhär ligger det till.. Josefine har flytt sin kos och åkt till USA och för att uppdatera henne om vad som händer här i Sverige så har jag lovat att uppdatera bloggen när det händer något, spela roll om det är intressant jag uppdaterar ändå när jag har tid ;)
Vaknade imorse av att det ringde 10 000 signaler på hemtelefonen och jag väntade otåligt på att någon annan i min familj skulle svara. Men när mitt yrvakna huvud hade uppfattat läget och insett att det bara var jag hemma skyndade jag till telefonen ( som finns i köket) och skulle just svara när varelsen i andra änden la på.. Lagomt irriterad återvände jag till sängen och insåg att klockan var halv 11! Jag hade tydligen vaknat av alarmet på mobilen klockan 9, eftersom det var då det var ställt, men stängt av det och lämnat telefonen öppen bredvid mig i sängen. Så tack till den som ringde dessa 10000 signaler, annars hade jag inte hunnit till stan :)
Klockan 12 åkte jag och Elise ialla fall in till stan. Jag införskaffade mig en grön jacka, en svart kofta och en svart cardigan :) Man behöver inte alltid åka till USA för att hitta fynd, tro det eller ej Josse ;) haha!

Apropå ingenting.. Jag har en teori angående varför man gäspar varje gång någon annan gör det:

MIN TEORI : Det sägs att när man gäspar har hjärnan syrebrist. Därför tror jag att om någon gäspar säger ens undermedvetna att det är syrebrist där man befinner sig, och man är därför själv tvungen att gäspa för att ge hjärnan syre! Låter det vettigt? ;)

Här är några andra alternativ som jag hittade på nätet, så om du har lite att göra kan du läsa! Jag håller ialla fall fast vid min teori! (Med en viss ironi)

TEORI I : Förlängda ryggmärgen upptäcker koldioxid överflöde och brist av syre och orsakar gäspreflexen.

TEORI II : Gäspning regulerar kroppstemperaturen.

TEORI III : Neurotransmittorer i hjärnan som kontrollerar känslor, humör, aptit m.m. orsakar detta fenomen, kemikaler som serotonin, dopamin, glutamisk syra osv. Desto aktivare dessa ämnen är, desto oftare gäspar vi. Det betyder också att i motsats minskas gäspning av opiatiska neurotransmittorer som endorfin(som utsöndras i blodet då vi motionerar eller blir plötsligt glada). De som tagit serotoninmedicin har visat sig gäspa abnormt mycket.

TEORI IV : Vi gäspar för att sträcka på musklerna, öka blodtrycket och höja hjärtpulsen. Detta påvisas av att sträckningen på munnen, käken och ansiktet förefaller necessärt för lyckad gäsp.

TEORI V : Att gäspa är en flock instinkt. Funktionerar för att synkronisera humörbeteende hos flockdjur, lik vargarnas ylande under fullmåne. Gäspet signalerar trötthet åt medmänniskor/flockmedlemmar så att deras sömnrytm kan jämställas.

Caroline- Black magic woman

Kommentarer


Kommentera inlägget här: